De meldkamer krijgt vanaf deze maand de locatie te zien van Android-telefoons die 112 bellen. De functie werkt op basis van een functie die providers in eerste instantie voor Android-smartphones invoeren.

Smartphones met Android 4.0 of latere versies van het besturingssysteem sturen vanaf maart automatisch locatiegegevens mee als ze het alarmnummer bellen. Volgens de politie is ‘snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren’. De centralist van de meldkamer zal voor het sturen van hulpdiensten alsnog de beller ter verificatie vragen waar die zich bevindt.

De techniek werkt op basis van het zogenaamde advanced mobile location. Die zorgt ervoor dat de locatievoorzieningen van een smartphone automatisch ingeschakeld worden bij het bellen naar een alarmnummer. Het toestel stuurt een sms naar de meldkamer met daarin de coördinaten van waar het toestel zich bevindt en de nauwkeurigheid van die gegevens, het telefoonnummer, het imei- en het imsi-nummer. Gebruikers kunnen de functie niet eenvoudig uitschakelen en uiteraard kan de functie geen onderscheid maken of een beller voor zichzelf belt of voor een ander die in nood is. Het is niet bekend hoe lang de politie de gegevens bewaart.

Zodra de beller ophangt, schakelt de functie zichzelf en de locatievoorzieningen weer uit. Google integreerde de functie al in 2016 in Android. Providers schakelen deze vanaf deze maand in. De functie voor Apple-apparaten is nog in ontwikkeling en ook moet er een 112-app komen waarmee gebruikers het alarmnummer kunnen bereiken en die automatisch de locatie doorgeeft. Nu is de locatiebepaling bij 112-gesprekken gebaseerd op de locatie van de zendmast, waardoor deze niet nauwkeurig is.

 

Bron: AD 13-03-2019

https://www.ad.nl/tech/meldkamer-ziet-vanaf-nu-nauwkeurige-locatie-112-beller-met-smartphone~ad2a668c/